Selasa, 12 Ogos 2014

Pembentukan Kata Bahasa Pali


Bahasa Pali merupakan bahasa yang banyak sekali perubahan dalam bentuk kata dalam tatabahasanya apabila menyampaikan sesuatu maksud bagi sesuatu perkara misalnya fungsi, kala masa, angin, orang, bilangan dan juga jantina.

Selain daripada kata akar yang menyampaikan maksud asa, satu atau dua imbuhan ditambahkan pada perkatan untuk maksud lain bagi kata akar tersebut. Kata nama berubah menurut kepada jantina, bilangan dan juga hal keadaan. Kata kerja pula menyampaikan maklumat mengenai orang, bilangan, kala masa perbuatan dan juga angin.

Perubahan Kata Nama

Kata nama bahasa Pali berubah menurut kepada tiga jenis jantina macam bahasa Jerman juga. Ia akan berubah menurut kepada jantina lelaki, perempuan dan juga ada bentuk kata nama yang neutral. Dan ia berubah dengan tambahan imbuhan menurut kepada dua jenis bilangan iaitu tunggal dan jamak.

Kata nama pada asasnya juga menerangkan empat keadaan menurut ayat iaitu hal paccatta atau keadaan pemangsa dalam ayat, keadaan memanggil, keadaan mangsa tindakan atau keadaan upayoga, keadaan tujuan tindakan atau keadaan karanna, keadaan memberi atau pun keadaan sampadana, keadaan pemisahan kata nama, keadaan kepunyaan atau pun keadaan samin dan keadaan tempat dikenali sebagai keadaan bhumma.

Walau bagaimanapun, dalam banyak keadaan, dua atau pun lebih daripada keadaan ini berada dalam bentuk yang sama; hal ini menyentuh kepada keadaan samin dan upayoga. Untuk hal yang ini, boleh juga dirujuk buku-buku bahasa Pali atau bahasa Sanskrit kalau mahu tahu lebih lanjut.

Sebenarnya tak susah sangat pun. Ia lebih kurang saja dengan tatabahasa bahasa Yunani, bahasa Sanskrit, bahasa Tamil atau bahasa Latin juga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan